7 tips om nieuwe leden te werven

10/11/2022

Voedselteams draait op vrijwilligers en leden. En hoe meer mensen we kunnen overtuigen om hun voeding agro-ecologisch en uit de korte keten te kopen, hoe beter. Maar het is niet altijd eenvoudig om nieuwe leden aan te trekken.

1. Zichtbaar zijn in het straatbeeld

Het is belangrijk om in het oog te springen. Als mensen niet weten dat Voedselteams bestaat, zullen ze zich ook niet aansluiten. Een goede poster op een zichtbare plaats, helpt al heel wat. Hang er bijvoorbeeld eentje aan je eigen raam, maar ook bij de bakker, de winkel ... Vraag uiteraard wel eerst toestemming. Wij hebben een heel aantal mooie posters, vraag er dus gerust aan je regiowerker!

2. Flyeren in de buurt

Laat de buurt weten dat je er bent door flyers in de brievenbussen te steken. Iedereen bekijkt wat er in zijn brievenbus ligt, dus als het hen aanspreekt zullen ze je flyer lezen. Ook hier hebben we gedrukte exemplaren waar we de webshop van jouw voedselteam op zetten door een QR-code. 

3. Zorg voor een warm welkom

Als er nieuwe proefbestellers zijn, zorg er dan voor dat deze mensen een warm welkom krijgen. Dat hoeft niet veel te zijn: een enthousiaste babbel is vaak voldoende, want dat enthousiasme werkt aanstekelijk. 

4. Beloon leden die nieuwe leden meenemen

Bedenk gerust een beloningssysteem voor mensen die nieuwe leden aanbrengen. Bijvoorbeeld: voor elk nieuw lid dat ze meenemen een verrassing. En die verrassing mag steeds groter worden als ze meer en meer leden aanbrengen. Heb je inspiratie nodig? Vraag eens bij je regiowerker. We hebben namelijk nog wel wat kleine attenties liggen. 

5. Nieuwe leden werven via het plaatselijke krantje

Elke gemeente heeft wel een lokaal krantje. En die worden verbazend goed gelezen. Probeer dus zeker ook eens in bijvoorbeeld het gemeenteblad te verschijnen met je voedselteam. Je vindt op de Google Drive zeker wat teksten die je hiervoor kan gebruiken, maar je kan uiteraard zelf aan de slag als je bijvoorbeeld een wedstrijd doet of een open-depot-dag.

6. Organiseer een open-depot-dag

Dat brengt ons naadloos bij de volgende tip: organiseer een open-depot-dag. Maak een poster en flyers, laat het weten op je social media, vertel je leden om mensen mee te nemen en plaats het in de krant. Hoe meer kanalen je gebruikt, hoe beter. Maak een plan voor je open dag. Wil je dat mensen mee gaan doen? Organiseer het eventueel samen met andere voedselteams in de buurt. Dat brengt vaak meer mensen op de been. 

7. Sta op de lokale markt met een standje

Mensen die naar de markt gaan, zijn vaak meer bezig met waar hun voeding vandaan komt. De ideale doelgroep voor Voedselteams dus. We hebben heel wat promo-materiaal om je standje aan te kleden, dus vraag er zeker naar bij je regiowerker. We raden hier ook aan om onze vergeten groenten quiz te gebruiken om op een laagdrempelige manier e-mailadressen te verzamelen. Die adressen geef je dan door aan onze marketeer. Eens we contactgegevens hebben, kunnen we mogelijke nieuwe leden aantrekken door hen af en toe een mailtje te sturen.

Doe je mee?

Eet jij ook liever lekker en duurzaam? Het kan via Voedselteams.
Spread the Lof!


Plaats een proefbestelling via Voedselteams

Zin om ons te helpen? Help ons in onze missie

Heb je zin om je steentje bij te dragen aan onze organisatie? Aarzel niet en word vrijwilliger, elk helpend hand is welkom

Word lidWord vrijwilliger

Blijf op de hoogteSchrijf je in op onze nieuwsbrief

Menu

Menu

Website made by MINSKY